Att köpa utrymme på ett webbhotell och registrera ett domännamn är en ganska liten investering om man ser till hur mycket pengar en webbplats i framtiden kan generera. Det är nämligen så att du som är webbplatsägare kan annonsera genom olika så kallade affiliatenätverk. Somliga annonsörer erbjuder provision och andra betalar för varje klick. En del generösa annonsörer betalar både för klick samt betalar provision. Genom att aktivera en spårningskod på webbplatsen så kan provision utgå för exempelvis ett genomfört köp, en bokning eller kanske bara för att någon har registrerat sig för ett nyhetsbrev. Man kan säga att själva skapandet av själva webbplatsen är en del av investeringen – tillsammans med kostnader för domän-namn och webbhotell. Och man bör räkna med att det kan ta tid att göra en webbplats. Den ska helst vara funktionell och vara estetiskt tilltalande. Givetvis är också innehållet viktigt, och det bör vara relevant för de placerade annonserna. Driver man en webbplats som är fokuserad på resor så fungerar det exempelvis utmärkt med annonser för hotell och flyg.
Det finns pengar att tjäna om man dels har en webbplats som inte är så hårt utsatt för konkurrens. Och dels måste webbplatsen underhållas och uppdateras för att få återkommande besökare. Sökmotorerna rankar din webbplats utifrån kvalité och ju bättre kvalité och relevans desto större möjlighet att hamna högt upp bland sökresultaten. Och givetvis vill man hamna högt upp Bland sökresultaten då det ökar chansen att dra in pengar genom anonsintäkter. Om någon exempelvis söker på ”resa till Italien” och du driver en reseguide om Italien så har du gjort ett bra jobb om den som söker hamnar på din webbplats. Det handlar alltså om att få in så många besökare som möjligt till din webbplats för att på så sätt optimera annonsintäkterna.
Annonsering på nätet har ibland lite slarvigt kategoriserats som en passiv inkomstkälla. Det är delvis korrekt om det visar sig att man gjort ett bra arbete med webbplatsen så att den så att säga ”sköter sig själv”. Men man bör räkna med att det kan ta tid att hamna i stadiet då webbplatsen inte kräver så mycket underhållning. Det är jobbet fram till dess som bör ses som den verkliga investeringen. Efter en tid börjar webbplatsen ge tillbaka för kostnader och arbete, och kanske behöver man bara uppdatera webbplatsen några få gånger mot stadiga ”passiva” inkomster. Kanske kan man då satsa på att bygga upp ytterligare en webbplats parallellt.