När ”vinst” utgör ”förlust”

REAReklam och reor gör oss mer påverkade än vad vi tror. Butikerna försöker få oss att tro att vi kammar hem vinsten för varje nedsatt pryl vi köper. Men se upp! Vid en realisation så måste du garanterat vara på din vakt. Nyckeln till att få människor att köpa saker är manipulation. Detta gäller även prenumerationer på exempelvis tidningar. Inte helt okänt så vill de att du ska förnimma känslan av att du tjänar på deras erbjudanden. För du erhåller alltid en gåva, ett rabatterat pris eller en invit till något du bara inte får missa.

Tänk på att realisation skyltas (alltid) med röd färg. Den färgen är varm och inger trygghet. Hade exponeringen varit i dyster kulör så hade du ignorerat vinken mycket lättare. Stor text och röd färg uppmanar om observans. Lite som varnings-skyltar, fast REA ska inge en skön känsla istället. Tänk dig vägmärket som används vid vägkorsningar exempelvis. Stoppskylten, den känner ni väl till? Man reagerar av rätt orsak – man stannar.

Precis så vill butikerna att deras REA-skyltning ska ge utslag på förbipasserande, eventuella konsumenter. 3 för 2, eller ännu ”bättre” 4 för 3 – samt 50% på reapriset.

Vi lockas, man dras dit och tycker att det är himla bra erbjudanden. Men, frågan är om man hade konsumerat om det hade varit till ordinariepris? Är inte varan värd att köpas till ordinariepris – då behöver man heller inte köpa den till det nedsatta priset. Förmodligen blir prylen bara liggandes i kistan av alla andra saker som bara har inhandlats av billighets skäl.